Kjøpsvilkår

Innledning

Dette kjøpet er regulert av den nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Med forbrukerkjøp menes her salg av vare til forbruker som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, og når selgeren opptrer i næringsvirksomhet med salg av varer over internett. Kontrakten er utarbeidet og anbefalt brukt av Forbrukerombudet. Forbrukerkjøp over Internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettsloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. Vilkårene i kontrakten skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen. Selgeren kan velge å tilby kjøperen bedre vilkår enn det som fremgår av disse salgsbetingelsene. I tilfeller hvor kontrakten ikke direkte gir løsningen på en problemstilling, må kontrakten utfylles med relevante lovbestemmelser.

1. Avtalen

Avtalen mellom kjøper og selger består av opplysningene selgeren gir om kjøpet i bestillingsløsningen i nettbutikken (herunder blant annet opplysninger om varens art, mengde, kvalitet, andre egenskaper, pris og leveringsbetingelser),eventuell direkte korrespondanse mellom partene (for eksempel e-post) samt disse salgsbetingelsene. Ved motstrid mellom opplysningene selgeren har gitt om kjøpet i nettbutikken, direkte korrespondanse mellom partene og vilkårene i salgsbetingelsene, går direkte korrespondanse mellom partene og opplysningene gitt i bestillingsløsningen foran salgsbetingelsene, så fremt det ikke strider mot bindende lovgivning.

2. Partene

Selger:

Firmanavn: Veterinær Stig Schjerven Østgård (Herved referert som Moseng Gård)

Kontaktadresse: Mosengveien 77, 2550 Os i østerdalen

E-post: stig@moseng-gard.no

Telefonnummer: 91 12 79 82

Organisasjonsnummer: 986 260 501

Kjøper er den person som foretar bestillingen.

3. Priser

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken, inkluderer merverdiavgift.

Opplysninger om de totale kostnadene kjøperen skal betale, inklusive alle avgifter (merverdiavgift, toll, og lignende) og leveringskostnader samt spesifisering av de enkelte elementene i totalprisen, gis i bestillingsløsningen før betaling er foretatt.

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperens bestilling er mottatt av Moseng Gård. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

5. Ordrebekreftelse

Når Moseng Gård har mottatt kjøperens bestilling, sender Moseng Gård en ordrebekreftelse til kjøperen. Det anbefales at kjøperen kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig.

6. Betaling

Moseng Gård kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan Moseng Gård reservere kjøpesummen på kortet ved bestillingen i inntil 4 dager fra bestillingen.

1. Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.

2. Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren(kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling.

3. Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk avkortet medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.

4. Vipps er en betalingsform knyttet til en innskuddskonto. Bruk av vipps medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.Ved betaling med kredittkort, vil lov om kredittkjøp m.m. komme til anvendelse.

7. Henting 

Henting av varen fra Moseng Gård skjer på lokasjonen beskrevet i ordrebekreftelsen. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal kjøperen hente varen til selger innen rimelig tid og senest 20 dager etter bestillingen fra kunden.

8. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøperen når varen er overtatt av kjøperen i henhold til avtalen. Hvis leveringstiden er kommet og kjøperen unnlater å overta en vare som er stilt til hans eller hennes rådighet etter avtalen, har kjøperen likevel risikoen for tap eller skade som skyldes egenskaper ved varen selv.

9. Angrerett

Moseng Gård forholder seg til de til enhver tid gjeldende regler i Angrerettloven som gir en generell rett på 14 dagers angrefrist fra leveringsdato for å angre på ditt kjøp. Merk at det er spesielle bestemmelser i Angrerettloven knyttet til tidsbestemte ytelser og varer som forringes raskt, som for eksempel enkelte mat- og drikkevarer, hvor den generelle angrefristen ikke gjelder. Dette vil gjelde varer som skal oppbevares kjølt eller fryst, da vi ikke kan garantere for oppbevaring av varen etter at vi har levert til kunde.

I henhold til angrerettloven § 22 gjelder ikke angreretten ved avtaler om:

  • Levering av varer som forringes, eller raskt går ut på dato, som for eksempel alle kjøl- og frysevarer og dagsferske produkter som ferske brød- og bakervarer, ferskt kjøtt og fersk fisk, § 22 b);

10. Undersøkelse av varen

Når kjøperen mottar varene, anbefales det at varene undersøkes innen rimelig tid om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transporten eller om det har mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må kjøperen melde fra til selgeren ved reklamasjon jf. kontraktens punkt 11.

11. Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse. 

Dersom det er en mangel ved varene, må kjøperen innen rimelig tid etter at det er oppdaget, gi Moseng Gård beskjed om mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at kjøperen overtok varene. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år. Dersom varen er betalt med kredittkort, kan kjøperen også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).

Meldingen til Moseng Gård eller kredittyter bør være skriftlig (e-post, telefaks eller brev).

12. Kjøperens rettigheter ved forsinkelse

Dersom Moseng Gård ikke utleverer varen for henting eller utleverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra selgeren.

Heving: Kjøperen kan heve avtalen med Moseng Gård dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis Moseng Gård ikke utleverer varene innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. Kjøperen kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre Moseng Gård har sagt at vi ikke kan oppfylle innen fristen.

Erstatning: Kjøperen kan videre kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelsen fra Moseng Gårds side jf. forbrukerkjøpslovens § 24. Kjøperen må melde krav til Moseng Gård ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11.

13. Kjøperens rettigheter ved mangel

Dersom varene har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og ny levering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og erstatning fra Moseng Gård. Retting eller omlevering: Dersom varen har en mangel, kan kjøperen kreve at Moseng Gård retter mangelen eller leverer tilsvarende vare. Moseng Gård kan motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller selgeren krever levering som påfører urimelige kostnader. Moseng Gård skal foreta rettingen eller leveringen innen rimelig tid. Retting eller levering skal foretas uten kostnad for kjøperen, uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg og uten vesentlig ulempe for kjøperen. Moseng Gård kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller ny levering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig. Selv om kjøperen verken krever retting eller omlevering, kan Moseng Gård tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering, kan kjøperen ikke kreve prisavslag eller heving.

Prisavslag: Dersom mangelen ikke rettes eller om leveres, kan kjøperen kreve forholdsmessig prisavslag. 

Heving: I stedet for prisavslag kan kjøperen heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Erstatning: Kjøperen kan også kreve erstatning for økonomisk kunden lider som følge av at varen har en mangel jf. forbrukerkjøpslovens § 33.Kjøperen må melde krav til selgeren ved reklamasjon jf. denne kontraktens punkt 11. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

14. Moseng Gård sine rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes Moseng Gård eller forhold på Moseng Gårds side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varene tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra kjøperen. Moseng Gård kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke forskuddsbetalte uavhentede varer.

Oppfyllelse: Dersom kjøperen ikke betaler, kan Moseng Gård fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke levert, taper Moseng Gård sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

Heving: Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan Moseng Gård heve avtalen. Moseng Gård kan likevel ikke heve etter at kjøpesummen er betalt. Moseng Gård kan også heve kjøpet dersom kjøperen ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som Moseng Gård har fastsatt. Moseng Gård kan likevel ikke heve mens tilleggsfristen løper, med mindre kjøperen har sagt at han eller hun ikke vil betale.

Erstatning: Moseng Gård kan kreve erstatning fra kjøperen for økonomisk tap han eller hun lider som følge av kontraktsbrudd fra kjøperens side jf. forbrukerkjøpslovens §46.

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr:

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan Moseng Gård kreve renter av kjøpesummen etter lov om renter ved forsinket betaling. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso, og kjøperen kan da bli holdt ansvarlig for gebyrer etter lov om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer: 

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan Moseng Gård belaste kjøper med et gebyr på kr 150 + frakt tur/retur. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varene til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år. Garanti som gis av Moseng Gård, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de rettighetene kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 12 og 13. 

15. Personopplysninger

Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan Moseng Gård kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at Moseng Gård skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Personopplysningene til kjøper under 15 år kan ikke innhentes med mindre Moseng Gård har samtykke fra foreldre eller foresatte. Kjøperens personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at Moseng Gård skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

Moseng Gård kan kun innhente kjøperens personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig.

Hvis Moseng Gård vil benytte kjøperens personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende kjøperen reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må Moseng Gård innhente kjøperens samtykke ved avtaleinngåelsen. Moseng Gård må gi kjøperen informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke personopplysningene. Kjøperens samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning. Kjøperen skal enkelt kunne kontakte Moseng Gård, for eksempel pr telefon eller e-post dersom han eller hun har spørsmål om selgerens bruk av personopplysninger eller hvis han eller hun ønsker at selgeren sletter eller endrer personopplysningene.

16. Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Kjøperen kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med Moseng Gård. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget.13 Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Før vedtaket er rettskraftig, kan partene, ved innsendelse av stevning til Forbrukertvistutvalget, bringe vedtaket inn for tingretten.13 Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.